A gazdaság energia vasút versenyképesség témájú posztok először az antaldaniel.blog.hu hivatalosabb blogon jelennek meg, minden egyéb csak itt. Van facebook és twitter oldal is.

2009. augusztus 26.

Társadalmi kontextusba helyezés

A Microsoft kiretusálta a fekete figurát a lengyel reklámból. (Nyilván oka volt rá). Aztán elnézést kért (biztos arra is oka volt). Via Nádori Péter.

A Google megújuló energiát keres

Eric Schmidt, a Google vezérigazgatója arról beszél, hogyan kellene megoldani az Egyesült Államok energiaválságát, és arról, hogy milyen üzleti lehetőségeket találtak a megújuló energiaforrások használatában.

(A videó egy órás, az elején egy rövid reklám van.)

2009. augusztus 25.

Vezetők a válságban

A McKinsey felmérése szerint a vezetők 44 százaléka állítja, hogy felkészülten érte a válság. Azok, akik elégedettek is az eddig teljesítményükkel a megnövekedett munkamennyiség és stressz mellett, általában jobb kommunikációs képességekről, a dolgozókkal és a vállalat érdekeltjeivel való jobb kapcsolatról számolnak be. Mindenki elégedettebb a saját válságkezelési képességeivel, mint a még nagyobb főnökével.

2009. augusztus 11.

Sziget: antirasszista nap

A Sziget antirasszista napjának hazai sztárjai Nagy Feró, a MIÉP egykori házizenésze, és a Bikini, amelynek egyik sideprojektje, A Titkolt Ellenálás a fehér faj felsőbbrendűségét hirdeti. Kicsi ez az ország. Hat tip N. Kelly.

Thomas Pynchon visszatért egy csomó régi zenével

A legendás amerikai író, Thomas Pynchon (egy videóüzenettel megtört) hosszú hallgatás után új hatvanas évek regénnyel jelentkezett (Inherent Vice), amelyben rengeteg zene van. Az író maga állított össze egy 42 számos listát a könyvhöz, de a rajongók, akik a Thomas Pynchon Wikin annotálják az új könyvet, már összeállították és a neten kikeresgélték az összes könyvben említett dalt. Ezen a listán 368 szám szerepel. Nagyszerű nyári szórakozás.

2009. augusztus 9.

A törvényen kívüli tenger - a felelőtlen kormányzástól a kalózkodásig

William Langewiesche A törvényen kívüli tenger című műve azt mutatja be, miféle anarchia uralkodik a nemzetközi vizeken. A történet ott kezdődik, hogy az Egyesült Államok kormánya úgy akarta "megőrizni semlegességét" a II. világháború elején, hogy átlobogózta panamaira azt a flottát, amivel ellátta a német blokád alá vont Nagy-Britanniát. Ezt a gyakorlatot aztán néhány évtized alatt minden hajótulajdonos átvette. Amikor pedig az európai hatalmak kivonultak a veszteséges gyarmataikról, amelyek azonnal "szuverenitást" kaptak az ENSZ-től, a törvényen kívüliség a törvényen belülre került. Olyan országok "ellenőrizik" a hajókat és a tengeri jogokot, mint például Libéria, ahol az elmúlt évtizedekben a kormány szuverenitása a fővárosra (se) terjedt ki. Ma már szinte minden tengerjáró hajó olyan ország lobogója alatt (névleges ellenőrzése) alatt működik, ahol nincsenek műszaki ellenőrzések, nem ellenőrzik a tulajdonost, a személyzetet. Mindez egyébként megnyitotta az utat az óceánok ellenőrizetlen szemétlerakóvá válása és a nemzetközi kalózkodás de facto legalizálása előtt. Állítólag az al-Kaidának is van vagy húsz tengerjárója, amelyek hol ömlesztettárut, hol embereket, hol robbanószert szállítanak.

Nagyszerú olvasmány, az első két tanulság: 1) ha a kormány, vagy annak vezetői maga kezdi kijátszani a jogot, akkor nincsen megállás a lejtőn. 2) Nemzetközi jogalanyiságot adni olyanoknak, akik valójában nem rendelkeznek szuverenitással az országuk felett, nemzetközi káoszhoz vezet. Vö szlovák rendszám, offshore hirdetések tilalma, Afganisztán.

2009. augusztus 5.

Tumblr

A nagy divatra való tekintettel elkezdtem jómagam is kisérletezni a Tumblr idézetmegosztó funkcióval. A személyesen érdekesnek talált olvasnivalók itt találhatók, ez meg a céges. Még nem tudom, hogyan érdemes mindezt használni akár személyes, akár üzleti célra, mindenestre itt van/lesz három tematikus gyűjtemény is: az energetikai, a vasúti és a bankszakmai gyűjtemény.

Lábunk alatt a Föld


Foot Earth
Originally uploaded by morning_rumtea
Luis Manuel Subías online projektje a föld térképére vetíti a lábunk alatt látható földet. Eddig 377-en örökítették meg és helyezték el a térképen, hogy mi van a lábuk alatt . Szerintem szép projekt, és nem nagy munka csatlakozni hozzá, úgyhogy hajrá Magyaország, hajrá magyarok, mutassuk meg, hogy milyen a magyar föld a talpunk alatt! Link: Footearth (spanyol, angol).

2009. augusztus 4.

Mennyien élnek a vasútból Európában?

Ezen a térképen azt lehet megnézni, hogy a teljes lakosság, tehát nem csak az alkalmazottak mekkora része él hivatalosan a vasútból - nem számítva némi kiszervezett tevékenységeket. Magyarországon ez a teljes népesség 0,44 százaléka, ennél csak Szlovákiában, Lettországban, Luxemburgan és Csehországban tart el több embert a vasút. Ha figyelembe vesszük, hogy Magyarországon ezekhez az országokhoz képest is kevesebben dolgoznak, akkor elmondhatjuk, hogy talán nincsen még egy olyan Európában ország, ahol a vasútnak a népesség akkora részét kell eltartania mint Magyarországon. Részletesebben: ManyEyes.

2009. augusztus 1.

Reflexből - Kósa Lajos betiltja saját képmását

Gerhes Gábor a debreceni MODEM tárlatra készült alkotása arra kérdésre kereste a választ, hogy
„A kultúra és a politika egymásra utalt viszonyából adódóan a diktatúrák jellemző szokása volt, hogy élő politikusokról készült alkotások jelentek meg kiállítótermekben és galériákban. Munkám kísérlet és tanulmány arra vonatkozóan, hogy ez a mechanizmus egyáltalán működhet-e napjainkban, és ha igen, milyen módon tenné azt.”
Kósa Lajos zavarában először betiltotta, majd engedélyezte a művet, nyilván senki számára sem világosan, mint a kiállítóteret fenntartó város polgármester, vagy az arcmáshoz fűződő jog mögötti személyiség. Úgy gondolom, Gerhes Gábor sikeresen idézte meg a kétezer-tizes évek Magyarországát a debreceni Modemben. Gratula!(Fotó: Koronczi Endre - respect!)

Scott szalutál

Mi lehet lehetetlen, ha ez megtörténhetett? 1971 augusztus elsején, vagyis harmincnyolc éve készült fotó - a Holdon! Engem még mindig lenyűgöz, ha belegondolok.