A gazdaság energia vasút versenyképesség témájú posztok először az antaldaniel.blog.hu hivatalosabb blogon jelennek meg, minden egyéb csak itt. Van facebook és twitter oldal is.

2007. november 14.

Holt terhek - Hogyan törhetők meg a monopóliumok?

A Magyar Narancs mai, számában jelent meg a Hol terhek című esszém a magyarországi monopóliumoknak a rendszerváltás óta húzódó gazdasági és politikai problémáiról. A cikk regisztráció után érhető el online az újság honlapján. A cikk alapvetően szakmámhoz és hivatásomhoz kapcsolódik, és remélem, hogy érthetőbbé válik belőle az, amin a vasútnál dolgozom. Villanyvezeték: sharilmohammad.
A magánkézben lévő monopólium természetes célja, hogy kényelmes
haszonkulccsal, viszonylag magas áron a kevés vesződséggel járó fogyasztókat szolgálja ki. A monopólium számára a ritkán lakott vidékek és a szegények csak nyűgöt jelentenek: minden forintért messzire kell nyúlni, az emberek minden kilowattórának utánakérdeznek; a nagy területen szétszórt megannyi kisfogyasztó pedig sok hibaforrást jelent a hálózatnak. A gazdagok viszont túl szűk piacot alkotnak: nincsenek annyian, hogy megérné az ő kedvükért egy egész elosztórendszert kiépíteni, és akkor sem fogyasztanak sokkal több energiát, ha úszómedencét fűtenek. A magánmonopólium kedvenc ügyfele a városi középosztály: ha nem túl drága a villany vagy a telefon, a panaszok mennyisége elenyésző lesz, vagy legalábbis nem akkora, hogy a demokratikus többség megváltoztassa a befektetések jogi környezetét. A profitszint pedig tartósan magas marad.
Igen ám, de az állami monopólium se jobb ennél, hiszen ott még hazavihető profit sem marad, legfeljebb hazavihető veszteség. A monopóliumok államosítása nem jó megoldás a magánmonopólium problémájára. Postaláda: Ciclista Dominguero.
Azért, mert szerfölött hajlamos a saját vezetőinek a fizetését emelni; baráti, ám drága alvállalkozókat dolgoztatni; vagy megszabadulni a nem tetsző kisebbségekhez tartozó munkavállalóktól. Mivel profitra sem kell törekednie, az árakkal és a költségekkel nemigen törődik: ha a monopolista egy utas után négyszer annyi állami támogatást kap, mint amennyit a jegypénztárnál beszed, vagy tízmilliárdokhoz jut hozzá gázártámogatás formájában, inkább a politikusok, mintsem a fogyasztók kegyeit keresi. Az állami monopólium a pazarlás és a korrupció melegágyává válhat.
A szociális piacgazdaságra való átmenet programja szerintem nem lehet teljes a monopóliumok piackonform, kiszámítható jogi és intézményi szabályozása nélkül.
A monopolárak letörése a kis- és középvállalatok versenyképességét jobban növelné, a lakosság terheit pedig jobban csökkentené a következő években, mint a konvergencia-program által megengedett csekély adócsökkentés. A szabályozott áraknak a költségekre, a világpiaci alapanyagárakra való visszavezetése felesleges és hisztérikus politikai vitáktól szabadítaná meg a következő önkormányzati és parlamenti választásokat.

Akinek van kedve végigbogáraszni a cikket, olvassa el a Narancsban, vagy várja meg az online publikációt. Persze az is nyugtan szóljon hozzá, akinek "csak úgy" véleménye van a témáról. Minden észrevételnek nagyon örülnék! Zöld gázmérő: Faluto.

Korábbi cikkek kizárólag a vasúti monopóliumról:
Vasút a határon, Engedd szabadon a mellékvonalakat. Olvasnivalók: antitrust, competition, regulation. Linkek: competition, regulation, szabályozás, versenypolitika.

4 megjegyzés:

Névtelen írta...

A nem túl jó helyzetben lévő hazai vasút most kapott egy évi több százmilllió Ft-ból gazdálkodó Vasúti Hivatalt.
Kicsit a szakszervezetekre hasonlít a dolog. Őket is a vasút pénzeli, miközben erőforrásai jelentős része rámegy a velük való csatározásra. A VPE szintén elvisz évi 300 M Ft-ot PHD jutalék címen. A szabályozó testületek sokasodnak, az utasok fogynak...
Druida

Antal Dániel írta...

Sok vasutas számára még újdonság, hogy nincsenek egyedül (az állami tulajdonú) pályán, és a pályahasználat jogáért és a menetrend-egyeztetéséért jutalékot kell fizetniük. Ahogy az is, hogy a közpénzek elköltését az állam a vasúti hivatalon keresztül ellenőrzi is. Az ellenőrzésre fordított pénzt addig érdemes növelni, amíg több szabálytalanságra derül fény mint amennyibe az kerül. Jelenleg a vasúti hivatal a MÁV állami támogatásának kb. 1 ezrelékéből ellenőriz, ami világviszonylatban nagyon kevés, és a költségvetésének százszorosára rúgó szabálytalanságot tárt eddig fel. Azt hiszem, mindkét irányba egy tizedest jó volna változtatni.

Névtelen írta...

Amennyiben az utasok által befizetett jegyárbevételt (40 Mrd Ft) hasonlítjuk össze az új szabályozó testületek költségével, úgy az említett 1 ezrelék közelebb áll az 1-2 %-hoz. Nem a Vasúti Hivatal jobbító szándékát akartam megkérdőjelezni, de amikor a MÁV volt forgalmi igazgatóját egy pillanat alatt felveszik a "független" VPE-hez, az kiveri a biztosítékot az eddigi mutyizástól már megcsömörlött dolgozóknál. A hivatal szintén átvett volt MÁV vezetőt... A megkezdett munkához ennek ellenére sok sikert.
Druida

Antal Dániel írta...

Hát, alapvetően nem a jegyárbevételt, hanem az állami támogatást akarjuk ellenőrizni, de a 40 mrd 1-2 százalékát sem költjük el, és a MÁV-ból sem veszünk át senki, legfeljebb felveszünk, felkérünk szakembereket, akik azért (remélhetőleg) legnagyobb számban a MÁV-ban vannak. A célunk az, hogy a lehető legolcsóbban, a lehető legtöbb helyen rendelkezésre álljon a vasúti szállítási alternatíva az utasoknak, fuvaroztatóknak és a katonaságnak is. Persze minden tisztességes kritikának személyesen is örülök, de a kollégáim is így vannak ezzel.