Győrben az alternatív hajtású járművek 2009. évi (IV.) Széchenyi Futamán a Prototípus kategória 1. díját, a leginnovatívabb jármű díját és a főszponzor Honda különdíját az ELTE Kémiai Intézetének csapata nyerte a HY-GO fantázianevű hidrogén-cellás koncept-autóval. Az egyszemélyes miniautó zéró károsanyag kibocsátása mellett 31 forint / kilométer költséggel képes legfeljebb 30 km/h sebességgel megtenni 90 kilométert. Ígéretes start.
Eközben az egyesült Államokban egy hibrid hajtású Ford Fusion döntötte meg a tankolás nélküli autózás távolsági világrekordját a szériamodellek kategóriájában. Carl Edwards Nascar-versenyző Virginiától Washingtonig 69 óra alatt 2326 kilométert tett meg 2,89 literes átlagfogyasztással.
Mindezt azért tartom érdekesnek, mert az utóbbi rekordban semmi különös nincsen: megfelelő vezetési technikával ugyanis bármilyen szériamodell fogyasztását a gyári érték alatt lehet tartani. Kerülni kell a gyorshajtást, ügyelni a jelentős követési távolságra és így csökkenteni a szükségtelen fékezések számát, a piros lámpákat minél kisebb gázzal megközelíteni, hátha zöldre váltanak... A jelentős anyagi és környezti terhelési megtakarítás néhány oldal elolvasásával és némi gyakorlással minden autós számára nulla befektetéssel elérhető, ráadásul az életben maradásunk esélyét is növelik.
Igazán nagy megtakarítást persze azzal érhetünk el, ha hidrogéncellás buszra szállunk, és otthonhagyunk néhány tucat autót. Fotó: (cc) tompagenet.
A gazdaság energia vasút versenyképesség témájú posztok először az antaldaniel.blog.hu hivatalosabb blogon jelennek meg, minden egyéb csak itt. Van facebook és twitter oldal is.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
2 megjegyzés:
Egyetértek a takarékos vezetés gondolatával. Épp ez a hátránya az egyébként okos érzékelős lámpáknak, aminél muszáj megállni, mert különben sosem lesz zöld. Persze "szerencsére" Magyarországon ilyenből még nincs sok :)
A hidrogénbuszoktól meg azért félek, mert megfelelő tisztasággal ki fogják tudni szorítani a trolibuszokat. Persze ezt el kell majd fogadni, hiszen így nem is marad más előnye.
Már az is jó volna, ha nem dugófogónak használnának néhány lámpát Budapesten, ami mögött kialakul a dugó, és ég a benzin és az olaj. Egy jól tervezett zöldhullám sokat dob a levegő minőségén.
Ami a trolikat illeti, én nem temetném őket, ha már ki van építve a hálózat, sokáig nem lesz vele versenyképes a hidrogéncella; különösen akkor, ha bejönnek azok a trolik, amelyek a vezeték alatt töltenek, és el tudnak menni olyan helyekre is, ahol nincsen vezeték. Szerintem azok inkább kiegészítői lesznek a hidrogénes buszoknak.
Megjegyzés küldése