Bezárt Berlin legendás Tempelhof repülőtere. Európa egyik utolsó klasszikus repülőtere 1923-ban nyitott meg,1926-ban ez lett a Lufthansa szülőhelye és 1927-ben már saját metrómegállóval rendelkezett, először az ilyen középületek közül. (Ezekben az években még hidroplánok érkeztek a budapest Gellért-szálló elé). Nevezték a modern repülőterek anyjának. 1936 és 1941 között átépítették, ekkor nyerte el a mai, nagyszerű modern formáját. A második világháború után a hidegháború egyik jelképévé vált: az 1948-ban szovjet blokád alá vett Nyugat-Berlint a Tempelhofra érkező amerikai légihíd mentetette meg a kiéheztetésről. A hatvanas években itt is tömeg fogadta a Beatlest. 1994-ben a három nyugati hatalom, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország itt vetettet ceremoniálisan is véget Berlin megszállásának, és ezzel az aktussal fejeződött be Németország és Berlin megosztása. A város által körülnőtt, kinőtt, és modern repterekkel helyettesített klasszikus légikikötő bezárásáról véglegesen 2007-ben döntött a berlini szenátus. 2008-ban népszavazást tartottak a nyitvatartásról, ami különös módon hozta elő Berlin egyre kevésbé látszó, és nagy gonddal takargatott megosztottságát. A nyugat-berlini választók identitása szempontjából fontos, szimbolikus épület repülőtérként való nyitvatartása mellett 80% tette le a voksát az egykori nyugati megszállási zónában és csak 30% a volt Kelet-Berlinben. Ma még nem lehet tudni, hogy mi lesz a repülőtér sorsa, de az biztos, hogy a modern Európa örökségének egyik legfontosabb eleme a Tempelhof repülőtér.
Képek: CC Stefan Geens, a légihídról kiadott nyugat-német bélyeg, CC Ole Begemann.
Frissítés: Egy kulturális fővároshoz méltóan a filmipar mentené meg a repülőteret.
A gazdaság energia vasút versenyképesség témájú posztok először az antaldaniel.blog.hu hivatalosabb blogon jelennek meg, minden egyéb csak itt. Van facebook és twitter oldal is.
Feliratkozás:
Megjegyzések küldése (Atom)
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése