A gazdaság energia vasút versenyképesség témájú posztok először az antaldaniel.blog.hu hivatalosabb blogon jelennek meg, minden egyéb csak itt. Van facebook és twitter oldal is.

2008. november 2.

Bezárt Európa utolsó történelmi repülőtere

Bezárt Berlin legendás Tempelhof repülőtere. Európa egyik utolsó klasszikus repülőtere 1923-ban nyitott meg,1926-ban ez lett a Lufthansa szülőhelye és 1927-ben már saját metrómegállóval rendelkezett, először az ilyen középületek közül. (Ezekben az években még hidroplánok érkeztek a budapest Gellért-szálló elé). Nevezték a modern repülőterek anyjának. 1936 és 1941 között átépítették, ekkor nyerte el a mai, nagyszerű modern formáját. A második világháború után a hidegháború egyik jelképévé vált: az 1948-ban szovjet blokád alá vett Nyugat-Berlint a Tempelhofra érkező amerikai légihíd mentetette meg a kiéheztetésről. A hatvanas években itt is tömeg fogadta a Beatlest. 1994-ben a három nyugati hatalom, az Egyesült Államok, Nagy-Britannia és Franciaország itt vetettet ceremoniálisan is véget Berlin megszállásának, és ezzel az aktussal fejeződött be Németország és Berlin megosztása. A város által körülnőtt, kinőtt, és modern repterekkel helyettesített klasszikus légikikötő bezárásáról véglegesen 2007-ben döntött a berlini szenátus. 2008-ban népszavazást tartottak a nyitvatartásról, ami különös módon hozta elő Berlin egyre kevésbé látszó, és nagy gonddal takargatott megosztottságát. A nyugat-berlini választók identitása szempontjából fontos, szimbolikus épület repülőtérként való nyitvatartása mellett 80% tette le a voksát az egykori nyugati megszállási zónában és csak 30% a volt Kelet-Berlinben. Ma még nem lehet tudni, hogy mi lesz a repülőtér sorsa, de az biztos, hogy a modern Európa örökségének egyik legfontosabb eleme a Tempelhof repülőtér.

Képek: CC Stefan Geens, a légihídról kiadott nyugat-német bélyeg, CC Ole Begemann.

Frissítés: Egy kulturális fővároshoz méltóan a filmipar mentené meg a repülőteret.

Nincsenek megjegyzések: